Oficjalny Serwis Miejscowości Rogoźnik
Szukaj:
Witamy Cię Gościu na Oficjalny Serwis Miejscowości Rogoźnik. Zarejestruj się lub zaloguj, aby otrzymać pełen dostęp do strony.
...Nawigacja...
Historia wsi
Władze Sołectwa -kontakt
Ogłoszenia Sołtysa
Galeria Zdjęć
Atrakcje
Okolice
Legenda o Rogoźniku
Dokumenty
PKP Rogoźnik
Biblioteka
Prasa
Filmy
Szkoła Podstawowa w Rogoźniku
Parafia Rogoźnik
OSP Rogoźnik
"Skałka Rogoźnicka"
Zdjęcie satelitarne
Księga gości
Linki
Kontakt
Fotograficzne archiwum miejscowości Rogoźnik
...Oficjalny-Serwis-Miejscowości-Rogoźnik na facebooku...
...Klub Św.Andrzeja Boboli w Chicago...
klub

  • Aktualności
  • ...Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Rogoźnik...
    logo_stow

  • Informacje
  • Zarząd
  • DOŁĄCZ DO NAS !
    Dane KRS STOWARZYSZENIE ROZWOJU WSI ROGOŹNIK
  • ...Urzad Gminy Nowy Targ...
    ...Szkoła Podstawowa im. ks.Prof.Józefa Tischnera w Rogoźniku...
    Biela
    ...Drużyna Wielopoziomowa w Rogoźniku...
    Biela
    ...KONTO BUDOWY KAPLICY MODLITEWNEJ...
    Biela
    ...Warto obejrzeć...
  • Plan zagospodarowania przestrzennego miejscowości Rogoźnik
    Zobacz rysynek planu
  • Rogoźnik na fotografii P.Adama Kokota

  • ...Księga gości...
    Tu podaj tekst alternatywny

    Księga gości

    ...Kontakt...
    kantakt
    ...Wywóz śmieci 2017 r....
    Harmonogram wywozu odpadów komunalnych z Rogoźnika w 2017 r.
    ...stat4u...
    stat4u
    ...PKP Rogoźnik Podhalański...
    PKP ROGOŹNIK PODHALAŃSKI






    DZIEJE LINII KOLEJOWEJ NOWY TARG - SUCHA HORA

    stacjaNa Podtatrze pierwsza kolej dotarła już w połowie XIX wieku po zbudowaniu w latach 1867-72 przecinającej słowacki lub jak wtedy mówiono,węgierski Spisz i Liptów ważnej magistrali koszycko-bogumińskiej. W 1899 roku ukończono budowę biegnącej doliną Orawy linii kolejowej Królwiany (Kralovany)-Sucha Góra (Sucha Hora) łączącej magistralę koszycko-bogumińską z ówczesną administracyjna granicą Galicji i Węgier. W tym samym roku kolej dotarła do Tatr od północy po zbudowaniu linii Chabówka-Zakopane.
    Z jej budowa jest związana nierozerwalnie osoba hrabiego Władysława Zamojskiego-piękna to w naszej historii i godna pamięci postać. Po doprowadzeniu kolei do Zakopanego( była to linia prywatna spółki akcyjnej, którym głównym udziałowcem był Zamojski)postanowiono przedłużyć ją dalej, aż do połączenia z Suchą Górą. Alternatywnie do projektu rządowego(Nowy Targ-Sucha Hora) Zamojski zlecił wykonanie projektu trasy przez Kościelisko, Witów i Chochołów, czyli wzdłuż całego podnóża polskich Tatr Zachodnich. Obydwa projekty, wykonane przez tę samą osobę( inż. A. Zabokrzyckiego)przedstawiono komisji ministerstwa kolei. Pojawili się jednakże jego zdecydowani przeciwnicy, osoby wpływowe i zawistne Zamojskiemu, w tym także władz wojskowych. Po trzech latach sporów, ze względów rzekomo strategicznych zdecydowano o budowie linii z Nowego Targu przez Czarny Dunajec .Prace rozpoczęto w 1902 roku, a ukończono 1 lipca 1904 roku.
    Konsekwencja budowy linii "suchogórskiej" była nowa parowozownia w Nowym Targu, który zyskał rangę stacji węzłowej. W Podczerwonem , na 18-tym kilometrze postawiono wieżę wodną , ale bez pompy-wodę do zbiornika pompowały ze studni parowozy.
    W czasie I wojny światowej, ze względów na swój technicznie trudny charakternie mogłą spełnić znaczniejszej roli militarnej. Istnienie linii wpłynęło na pewne ożywienie gospodarcze regionu-przy stacji w CZARNYM Dunajcu powstał duży tartak , a w Rogoźniku wapiennik z własną bocznicą kolejową. Dla odprawy przesyłek zagranicznych w Czarnym Dunajcu powstał Urząd Celny.Nadszedł dzień 1 września 1939 roku. Według relacji mieszkańców Podczerwonego , o świcie do mostu kolejowego przed wsią podjechał od strony Czarnego Dunajca pociąg. Prawie jednocześnie wzdłuż zalesionego brzegu nadjechały od strony Chochołowa dwa niemieckie czołgi i z karabinów maszynowych ostrzelały skład. Pociąg szybko wycofał się do Czarnego Dunajca. Chwilę wcześniej nastąpił silny wybuch i złamane przęsło mostu legło w nurcie rzeki. Tego samego dnia 1 wrzesnia nowotarskie Tka 1 zdołały odjechać z pociągami ewakuacyjnymi ( rejon Podhala nie był w ogóle przez polskie siły broniony) i dotrzeć aż do Lwowa. Tam przepadły na zawsze-przynajmniej dla Polski. Podhale i otaczające je górskie rejony Beskidów Gorców były obszarem szczególnej aktywności zwartych odddziałów partyzanckich AK, jednak na tej linii żadnych akcji dywersyjnych nie podejmowano- nie miałoby to sensu.
    W 1945 roku odbyło się na tym terenie bez poważniejszych walk i zniszczeń, lecz na nowo otwarta została kwestia granicy polsko-czechosłowackiej. Zachował się dokument z tego roku, przewidujący polska obsługę stacji Sucha Góra. Zamierzano też przywrócić przejazd graniczny ( zachowały się blankiety i pieczęcie Agencji Celnej PKP w Czarnym Dunajcu 1946 roku), ale do tego miało już nigdy nie dojść tym bardziej, że ruch pociągów dopuszczano tylko do Podczerwonego.
    W 1949 roku w związku z rozpoczęciem ery wielkich budowli socjalizmu, a przede wszystkim Nowej Huty- wystąpiło duże zapotrzebowanie na kruszywo budowlane. Wzmocniono wtedy tor linii , a na Czarnym Dunajcu (rzece) urządzono cztery żwirownie: w Rogoźniku ,Czarnym Dunajcu , i Podczerwonem. Czwarta ( do której prowadziła bocznica normalnotorowa) znajdowała się między Czarnym Dunajcem (stacja) a Podczerwonem. Pierwsze trzy dysponowały systemem kolejek wąskotorowych 600 mm i wszystkie były obsługiwane wąskotorowymi parowozikami. Zaś największa z nich- w Czarnym Dunajcu-oprócz pięciu parowozów posiadała także kilka lokomotywek spalinowych. W latach 50-tych zwiększono liczbę pociągów osobowych. Miało to związek z powstaniem w Nowym Targu olbrzymiego kombinatu obuwniczego. Wtedy to zamiast zlikwidowanego przystanku Ludzmierz zbudowano dogodniejszy dla dojeżdżających pracowników Nowy Targ Fabryczny.
    W latach 70-tych lokalny ruch kolejowy stracił na znaczeniu na rzecz szybszego dogodniejszego transportu drogowego. Nieremontowana od lat linia suchogórska nie mogła już konkurować z autobusami czy ciężarówkami. Wydawało się, że to już koniec linii, tymczasem w 1982 roku w szybkim tempie położono nową, solidna nawierzchnię od Nowego Targu do Czarnego Dunajca. Mówiono, że ma być odbudowane połączenie graniczne dla przewozu jakichś surowców czy materiałów. Lecz roboty modernizacyjne się nagle urwały , a parokilometrowy dystans pomiędzy Czarnym Dunajcem a Podczerwonym zapchano wyeksploatowanymi wagonami.
    Do 1989 roku , kiedy to zerwano sześciokilometrową końcówke toru za Czarnym Dunajcem , do tej stacji utrzymywano regularny ( 1-2 pary pociągów dziennie) ruch towarowy. Pociągi osobowe do Nowego Targu Fabrycznego zawieszono rok wcześniej.
    W 1989 ROKU wyredykowano też z Czarnego Dunajca ostatni "barani pociąg" , leczjuż nie w Bieszczady , tylko gdzieś w Sudety. Epoka sezonowych wywczasów podhalańskich owiec też się skończyła. A jesienią 1989 roku z Chabówki po raz ostatni przeciągnął z Czarnego Dunajca jakieś wagony towarowe. Bo linia "suchogórska" była od początku do końca swego istnienia obsługiwana trakcja parową. Po wyłączeniu linii z użytkowania i w perspektywie jej rozbiórki próbowano jeszcze złu zaradzić-przeciw decyzji protestowała gmina Czarny Dunajec, ale cóż PKP przedstawiło twarde warunki finansowe etc.
    We wrześniu 1991 r. w sprawę ratowania ostatniego odcinka "linii suchogórskiej" włączył się osobiście p. Piotr Kumplowski z Nowego Jorku. Niestety, rzeczywistośc jest brutalna. Zrywanie toru rozpoczęto.4 grudnia 1991 r. tor do Czarnego Dunajca sięgał już tylko kilometra 9,4.







    Tu podaj tekst alternatywny


    Stacja kolejowa w Rogoźniku / stan 1996.06.15 /


    źródło : http://www.1435mm.net.pl/





    Tak wyglądała dawniej Kolej lokalna Chabówka- Zakopane

    Tu podaj tekst alternatywny





    Zarządzenie nr.112 Ministra Transportu w sprawie likwidacji i rozbiórki linii kolejowej Nowy Targ - Podczerwone

    Tu podaj tekst alternatywny





    Tu podaj tekst alternatywny Tu podaj tekst alternatywny Tu podaj tekst alternatywny



    Dodane przez admin dnia październik 20 2007 12:07:06 0 Komentarzy - 17364 Czytań - Drukuj
    ...Komentarze...
    Brak komentarzy.
    ...Dodaj komentarz...
    Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
    ...Oceny...
    Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

    Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

    Brak ocen.
    ...Logowanie...
    Nazwa Użytkownika

    Hasło



    Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
    Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

    Zapomniane hasło?
    Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
    ...Radio Alex...
    alex
    Kliknij i słuchaj
    ...Miejsce na Twoją reklamę...
    ...Centrum mięsne P.P.H.U "Biela" Stanisław Biela...
    Biela
    ..."SPLIT-2" s.c A.Kwak , P.Oskwarek Rogoźnik...
    Split
    ...KNAP...
    Biela
    ...Producent odzieży skórzanej i kożuchów -BUKOWSCY...
    Split
    ...Drukarnia Wielkoformatowa "KRAFIT"...
    Krafit
    ...Bryjax...
    Bryjax
    ...Zespół muzyczny "Jawor"....
    Jawor
    ...Ostatnio online...
    admin 4 days
    mitch 8 weeks
    kazimierz ku...42 weeks
    Melvinea95 weeks
    NathanSop109 weeks
    kazimierz panek114 weeks
    mlnaedos117 weeks
    AKwzor47132 weeks
    Tadek Tylka178 weeks
    ef195 weeks
    ...Online...
    Gości Online: 2
    Brak Użytkowników Online

    Zarejestrowanch Uzytkowników: 227
    Nieaktywowany Użytkownik: 697
    Najnowszy Użytkownik: mlnaedos
    ...Pogoda...
    ...Rozkład jazdy...
    Biela
    ...turystyka gminy Nowy Targ...
    Jawor
    ...ZIP Małopolski Fundusz Zdrowia...
    Biela
    ...e-mpzp...
    Tu podaj tekst alternatywny
    ...OBYWATEL.GOV.PL...
    Biela


    Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie